5h40 de wekker loopt af. Wat heb ik slecht geslapen deze nacht!
De ene keer te warm, dan weer te koud, Angie lag ook te woelen, de lessen die
ik moest geven bleef ik in mijn hoofd opzeggen,…
Stress stress stress, ik voelde me net een Duracelkonijn. Ik
liep van hier naar daar en herhaalde de leerstof verschillende malen. Eenmaal
op de school aangekomen , moesten we nog enkele kopieën maken. Ondanks we een
20tal minuten vroeger waren vertrokken, hadden we in de
school maar 10 minuten meer over om een koffie te drinken.
Normaal moest ik pas het 3de lesuur lesgeven maar de leerkracht van NW moest de les die ik had voorbereid zelf ook aan een
andere klas geven en ze vroeg me of ik haar wou helpen. Natuurlijk wou ik dat doen
want dit was de perfecte oefening voor de volgende les die ik dan zelf helemaal alleen
zou moeten geven.
In mjjn PowerPoint, waar ik toch wel fier op ben, heeft de
leerkracht maar 2 schrijffouten gevonden. Toch niet zo slecht want alles stond
in het Afrikaans.
Toen ‘mijn’ leerlingen de klas binnenkwamen werd ik opeens
veel rustiger. Ik had een goed gevoel en dit bleek terecht. De les
verliep goed! De leerlingen werkten goed mee en konden op het einde van de les
duidelijk zeggen wat ze hadden geleerd. Ik heb een leerling aan bord laten
komen om zelf eens "meester" te spelen en om het verloop van de bestuiving en bevruchting
van de bloem uit te leggen aan de hand van een prent.
De wiskundeles verliep eveneens goed. Het was wel even sukkelen
met de passer op het digitale bord. In het begin stond mijn bord vol met strepen omdat ik de passer wou verkleinen of verschuiven en daardoor per ongeluk een lijn
tekende. Maar oefening baart kunst.
Het is duidelijk te merken dat de leerlingen het niet gewoon
zijn om andere werkmethodes te gebruiken. Tijdens de 2 lessen hebben ze hoeken
met hun armen moeten maken, ze zijn vooraan aan het bord moeten komen, ze hebben een keuzespel gespeeld
met gekleurde kaartjes,… Ze lachten en maakten plezier. Als leerkracht kan ik daar
echt van genieten bij het zien hoe de leerlingen op een plezante manier iets
kunnen bijleren. Natuurlijk is er steeds het gevaar dat zij niet van ophouden weten. Dit
was eventjes het geval maar nadat ik hen op onze gemaakte afspraken had gewezen, kon de les
verder gaan zoals gepland.
Ook de taal vormde eigenlijk geen probleem. Het gaat zelfs
vlotter dan wanneer je de kinderen in de gang aanspreekt. Tof!
De lessen zijn volledig afgewerkt en zijn goed verlopen. Ik heb mij dus weeral eens druk
gemaakt voor niets. Morgen geen stress meer… of dat hoop ik toch. Ik kan in
ieder geval met een goed en zeker gevoel de lessen van morgen voorbereiden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten