maandag 24 maart 2014

Die werklike werk begin. Juffrou Chimène gee in die Afrikaans les.


5h40 de wekker loopt af. Wat heb ik slecht geslapen deze nacht! De ene keer te warm, dan weer te koud, Angie lag ook te woelen, de lessen die ik moest geven bleef ik in mijn hoofd opzeggen,…

Stress stress stress, ik voelde me net een Duracelkonijn. Ik liep van hier naar daar en herhaalde de leerstof verschillende malen. Eenmaal op de school aangekomen , moesten we nog enkele kopieën maken. Ondanks we een 20tal minuten vroeger waren vertrokken, hadden we in de school maar 10 minuten meer over om een koffie te drinken.

Normaal moest ik pas het 3de lesuur lesgeven maar de leerkracht van NW moest de les die ik had voorbereid zelf ook aan een andere klas geven en ze vroeg me of ik haar wou helpen. Natuurlijk wou ik dat doen want dit was de perfecte oefening voor de volgende les die ik dan zelf helemaal alleen zou moeten geven.

In mjjn PowerPoint, waar ik toch wel fier op ben, heeft de leerkracht maar 2 schrijffouten gevonden. Toch niet zo slecht want alles stond in het Afrikaans.

Toen ‘mijn’ leerlingen de klas binnenkwamen werd ik opeens veel rustiger. Ik had een goed gevoel en dit bleek terecht. De les verliep goed! De leerlingen werkten goed mee en konden op het einde van de les duidelijk zeggen wat ze hadden geleerd. Ik heb een leerling aan bord laten komen om zelf eens "meester" te spelen en om het verloop van de bestuiving en bevruchting van de bloem uit te leggen aan de hand van een prent.

De wiskundeles verliep eveneens goed. Het was wel even sukkelen met de passer op het digitale bord. In het begin stond mijn bord vol met strepen omdat ik de passer wou verkleinen of verschuiven en daardoor per ongeluk een lijn tekende. Maar oefening baart kunst.

Het is duidelijk te merken dat de leerlingen het niet gewoon zijn om andere werkmethodes te gebruiken. Tijdens de 2 lessen hebben ze hoeken met hun armen moeten maken, ze zijn vooraan aan het bord moeten komen, ze hebben een keuzespel gespeeld met gekleurde kaartjes,… Ze lachten en maakten plezier. Als leerkracht kan ik daar echt van genieten bij het zien hoe de leerlingen op een plezante manier iets kunnen bijleren. Natuurlijk is er steeds het gevaar dat zij niet van ophouden weten. Dit was eventjes het geval maar nadat ik hen op onze gemaakte afspraken had gewezen, kon de les verder gaan zoals gepland.

Ook de taal vormde eigenlijk geen probleem. Het gaat zelfs vlotter dan wanneer je de kinderen in de gang aanspreekt. Tof!

De lessen zijn volledig afgewerkt en zijn goed verlopen. Ik heb mij dus weeral eens druk gemaakt voor niets. Morgen geen stress meer… of dat hoop ik toch. Ik kan in ieder geval met een goed en zeker gevoel de lessen van morgen voorbereiden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten