dinsdag 13 mei 2014

De harde werker wordt steeds beloond!


Vandaag was de tweede dag samen met de FAS kindjes.


Cognitieve competentie stond centraal aan de hand van wiskunde-oefeningen. Hiermee ervoer ik nog duidelijker dan gisteren de problematiek bij deze kinderen. Ik moet eerlijk toegeven dat het vandaag een zware dag was. Op motorisch vlak vertonen de leerlingen eigenlijk niet zoveel gebreken, op cognitief vlak daarentegen… Normaal kon ik vandaag geen les geven aangezien de zorgjuf dinsdag en donderdag zelf haar klas gebruikt. Gelukkig had ik het voor elkaar gekregen dat ik een deel van de grote zaal mocht gebruiken. In de hoek van de zaal werden een paar schermen, een tafel, stoelen, … geplaatst. Eigenlijk best wel nog gezellig. Meer details kom je te weten in mijn dagbeschrijving:


8u00: Gisteren had ik met de leerlingen afgesproken dat, na het belsignaal, onze afspreekplaats de Toverbosklas was. Megan en Joremeo waren de enigste twee kinderen die dit hadden onthouden. De andere leerlingen ging ik samen met hen halen. Ook Jack-Lee, het kindje uit graad R, werd aan ons groepje toegevoegd. Voor hem had ik nog een ballonnetje opgeblazen aangezien de andere leerlingen dit gisteren ook hadden gekregen bij de kennismaking. Jack-Lee leek een zeer teruggetrokken leerling. Tijdens onze wandeling naar de zaal probeerde ik iets meer te weten te komen over hem, maar (verstaanbaar) spreken deed hij niet. Ook enige emotie was niet te bespeuren. Het groepje van gisteren daarentegen had een lach op het gezicht. Wel een beetje begrijpelijk als je zou gezien hebben hoe ze door de school paradeerden. De lange handpopslang in de hals, de toverhoed op het hoofd, Balou de hond in de hand,… Ze voelden zich echt fier! Het gezicht van Megan met de toverhoed was goud waard toen een oudere leerling tegen haar zei dat ze een heks was waarop ik antwoordde dat ze een van de beste tovenaressen was.




Eenmaal in de zaal aangekomen gingen we onmiddellijk van start. De gevoelensdoosjes werden bovengehaald tijdens een verhaal met Balou. Aangezien Jack-Lee nog geen doosje had, mocht hij het mijne gebruiken. Alle kindjes kozen de veer… vrolijk dus. Super om de dag mee te starten. Natuurlijk moest Jack-Lee zichzelf voorstellen aan de anderen en omgekeerd. Van de leerkrachten wist ik dat Jack-Lee 8 jaar is, maar hij vertelde mij dat hij 5 jaar oud was. Raar… Later heb ik mij hierover geïnformeerd bij zijn klasjuffrouw. Zij vertelde mij dat hij nog nooit naar school was gegaan en dus eigenlijk helemaal niet weet hoe oud hij is.


Jack-Lee


Het was nog vroeg in de ochtend. De leerlingen kregen daarom een muzische opdracht onder het motto  ‘wakker worden op muziek’. In de zaal bevindt zich een groot podium. Dit zag ik als de perfecte plaats om deze opdracht op uit te voeren. De opdracht bestond erin zich uit te rekken, wakker te worden en rond te stappen als een opgegeven dier zolang de muziek speelde. Wanneer de muziek stopte, moesten ze als een standbeeld stil blijven staan. Het dansen als een dier konden ze uitvoeren dankzij het betoverde hemd dat ze van Balou hadden gekregen. De kinderen beleefden hier echt plezier aan. Zoals eerder vermeld, hebben de leerlingen geen problemen om zich muzisch op te stellen en om zich in iets in te leven. Ook Jack-Lee die voordien geen emoties toonde, lachte en genoot duidelijk van deze opdracht. Dit werd enkele malen uitgevoerd maar steeds met een andere manier van rondstappen. Bij de reflectie die ik steeds uitvoer op het einde van de dag duidden alle kinderen dit aan als een leuke opdracht.








Na een ontspannende en actieve opdracht moesten de leerlingen aan de slag gaan met de werkblaadjes. Ik had verschillende werkbladen voorzien. Werkbladen waarbij zowel de visuele ontwikkeling als hun niveau op rekengebied werd getest. Ik wou eerst proberen de oefeningen in groep op te lossen. Ik vroeg aan de kinderen om de opgave voor te lezen, waarop ik (na een lange stilte en verschillende keren aandringen) het antwoord kreeg dat ze nog niet konden lezen. Alleen Joremeo… Hij las de eerste opgave voor terwijl de andere leerlingen rondkeken.


Zoals verwacht had Joremeo amper problemen bij alle opgaven. Megan en Lee-Ashley daarentegen hadden heel wat problemen. Patronen herkennen in simpele opgaven lukte niet. Lee-Ashley toonde totaal geen interesse en moest steeds bij zijn naam genoemd worden om terug tot de orde van de dag te komen. Megan toonde wel interesse maar had het gewoon moeilijk. Na de les heb ik beide kinderen nog wat apart bij mij gehouden om echt intensief en individueel met hen te kunnen werken. Nog steeds konden ze de opdrachten niet correct oplossen. Met handen en voeten probeerde ik het uit te leggen, maar zonder resultaat. Ze tekenden patronen die totaal nergens op slaan. Bij de wiskundeoefeningen konden ze het aantal kikkers tellen maar dan toch niet met het correcte getal verbinden. Dit vond ik een beetje raar. Dus nam ik een extra testje af. Luidop tellen tot 10 was geen enkel probleem. Het getallendictee was dan weer niet ok. Bv. Ik dicteerde het getal 7 en ze schreven het getal 8;  5 schreven ze steeds omgekeerd; 6 schreven ze eerst goed maar wanneer ik vroeg om het te lezen zegden ze 9,... Zelfs wanneer ik de cijfers neerschreef en zij die ernaast moesten kopiëren, maakten ze fouten. Dan vraag ik me echt af hoe deze kindjes in graad 2 zijn geraakt. 





Niet geheel onverwachts had Jack-Lee ook heel wat problemen. Tellen kon hij goed! Maar eenmaal hij het moest toepassen, lukte het niet meer. Aan de hand van pluimen probeerde ik de sommen visueel te maken. Steeds telde hij (net zoals Megan en Lee-Ashley) het aantal correct totdat hij dit moest neerschrijven.




Het werken in groep was geen succes. Terisita, Keanan en Joremeo losten de oefeningen ‘vlot’ op, Megan, Lee-Ashley en Jack-Lee niet. Joremeo kon ik alleen aan het werk zetten maar aangezien Keanan en Terisita nog niet konden lezen, moest ik de opgaven voor hen ook verduidelijken. Dit terwijl Megan, Lee-Ashley steeds alle aandacht nodig hadden opdat ze zouden blijven verder werken. Het was dus soms een strijd in mijn hoofd om te beslissen wat eerst te doen.



Deze kinderen hebben duidelijk concentratiestoornissen. Zelf wanneer ik tegen Jack-Lee praatte en uitlegde wat hij moest doen, stapte hij opeens van zijn stoel en begon met de bal te spelen. Alle materialen waarmee hij kon spelen, probeerde hij eens uit. Legde ik de bal weg, vond hij de piano heel interessant. Natuurlijk kon ik de piano niet weg zetten. Ik wees hem erop dat hij dit niet mocht doen, maar soms deed hij alsof hij het niet hoorde of ging hij voor 5 seconden zitten en was hij weer weg.
Dit gebeurde natuurlijk niet alleen met Jack-Lee maar ook met andere kinderen. Het gevaar bij deze kindjes is wel wanneer ik ze zeg wat ze wel/niet mogen doen, dat ze dicht klappen, droevig worden en soms zelf beginnen wenen.


Toch bedacht ik bij mezelf dat de volhouder wint en dat deze kinderen echt wel moeten geholpen worden. Ik bleef herhalen wat ze moesten doen, ze zoveel mogelijk persoonlijk te ondersteunen,…


En dit met succes. De kinderen ‘vulden’ toch 2-3 werkbladen in. Dit wel met een bewegingsopdracht ergens tussenin.



De bewegingsopdracht was eigenlijk bewegen en rekenen tegelijk. Op de grond had ik 10 lijnen gemaakt door middel van plakband. Ze moesten het genoemde aantal keren springen eens met beide voeten, eens met de linker voet en eens met de rechter voet. Dit ging allemaal zeer goed! Zelfs hun evenwicht konden ze goed bewaren. Andere bewegingsopdrachten die ik uitvoerde, waren: bowling met een plastieken bal en 7 flessen. Ze moesten steeds 7 min het aantal omvergegooide flessen berekenen om zo te weten te komen hoeveel flessen er nog recht stonden.  Ook dit verliep goed. De laatste opdracht was een aantal bellen kapot prikken die een leerling voor hen blies met een bellenblaas.







Via deze opdrachten wou ik het volgende te weten komen:
 
  • oog-hand coördinatie door middel van het gericht gooien,
  • balans en lateraliteit door op het linker en rechter been te springen en
  • de middellijnkruising door met het rechterhand de linkervoet aan te raken en omgekeerd.



De voorlaatste opdracht die ik samen met de leerlingen uitvoerde was een onthoudspelletje. Enkele prentjes werden op tafel neergelegd. Om in het thema te blijven, waren dit afbeeldingen van dieren. Deze werden eerst overlopen door de geluiden ervan na te bootsen. Vervolgens vertelde ik hen dat ze 10 seconden heel geconcentreerd moesten kijken want dat ik ze daarna zou weg nemen en dat zij deze vervolgens op een papiertje vol met dieren moesten aanduiden. Tijdens deze 10 seconden wezen sommige kinderen al enkele prenten aan en brabbelden iets onverstaanbaars uit. Opvallend is dat de kinderen er alles proberen aan te doen dat andere kindjes niet zouden kunnen afkijken wat zij invullen, maar toch zelf proberen spieken. Achteraf (als de kindjes weg waren) heb ik alles verbeterd en ben ik tot de conclusie gekomen dat ze heel wat problemen hebben met onthouden. Lee-Ashley had zelfs helemaal niets ingevuld.
En tot slot was er nog een opdracht rond gevoelens. Het kindje met de spiegel moest een gevoelenskaartje uit een enveloppe nemen en dit weergeven in haar mimiek. De anderen moesten raden welk gevoel op het kaartje stond. Vervolgens keek het kindje naar zijn/haar gezicht in de spiegel en beschreef wat hij/zij zag.












Op het einde van deze ‘sessie’ bracht ik de leerlingen terug naar hun klas. Tijdens het naar de klas stappen, merkte ik op dat Joremeo heel bedrukt en droevig keek. Ook Keanan keek droef. Nadat alle kindjes terug in de klas waren, gingen we even met ons 3 buiten zitten en praten. Het was echt niet simpel om te weten te komen wat er aan de hand was, maar na lang vragen en wat ‘onnozel’ doen kreeg ik toch een antwoord. Joremeo was droevig omdat Jack-Lee te druk doet en steeds de aandacht afleidt. Maar dit was niet het enige probleem. Ook in de klas is alles rondom hem veel te druk. Hij wou niet terug naar de klas maar mee naar de zaal. Bij Keanan duurde het niet lang vooraleer hij lachte. Hij liet zich eigenlijk een beetje meeslepen met het verdriet van Joremeo. Tijdens dit moment wou ik toch nog iets meer over deze 2 kindjes te weten komen. Ik vroeg aan hen of ze veel  vrienden hadden. Beiden antwoorden 1. Waarop ik zei dat dat helemaal niet waar was. Ze hebben nu ook elkaar en mij… wat 3 maakt.






Voor morgen heb ik heel wat extra oefeningen op de getallen van 1-10 voorzien voor de rekenzwakken. De geletterdheid van de kinderen wordt morgen ook getest. Ik ben benieuwd!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten