donderdag 10 april 2014

35°C ik lijk te smelten.


Vandaag heb ik onverwachts een les PSW moeten geven. 7u45 ik zat klaar om te observeren tot mijn leerkracht van graad 4 me riep met de vraag of ik deze les wou geven. Hij had nog enkele andere zaken die verricht moesten worden omdat volgende week de inspectie een kijkje komt nemen.

Natuurlijk vond ik dat niet erg. Les geven is 100 keer leuker dan observeren. Volmondig antwoordde ik dat het dik oke was. Hij vertelde mij dat de tekst gewoon door de leerlingen moest voorgelezen worden. Het thema van de tekst was gevoelens en emoties. Een onderwerp dat perfect gedramatiseerd kan worden. Het bleef niet bij ‘gewoon lezen’ maar ook een beetje uitbeelden. Het uitbeelden gebeurde zowel individueel, per 2 klassikaal als klassikaal. De leerlingen genieten hier ongelofelijk van.

Na het half uurtje les geven heb ik de les wiskunde geobserveerd, ‘gemarkt’ ( verbeterd) en Engels geobserveerd.

Tijdens de pauze kwamen bijna alle meisjes van de klas naar mij toe. Ik kreeg knuffels, tekeningen en vele complimenten. Niemand kan dit niet leuk vinden! Ik vind het in ieder geval fantastisch. 1 leerling van de klas kan een beetje Frans praten. Zij vertelde mij ‘Mademoiselle, tu es jolie. Je t’aime.” Waarop ik antwoordde: “Merci beaucoup petite fille, tu es très gentille. De andere kinderen keken gefascineerd en stelden vervolgens duizenden vragen om zaken te vertalen naar het Frans. Ik kan redelijk goed Frans spreken, maar soms was het toch even goed nadenken geblazen. Aangezien de leerlingen zo veel te weten wouden komen ga ik tegen morgen een klein onthoudblad opstellen.






Na de pauze was het mijn beurt om les te geven. Sociale wetenschappen. Een les over de verschillende soorten kaarten en zijaanzichten. De les startte met een zoektocht naar een schatkist in de klas aan de hand van een plattegrond van de klas. Het duurde niet lang vooraleer de leerlingen deze hadden gevonden. Vol ongeduld zaten ze te wachten om te zien wat binnen in de schatkist zou zitten. Hierin zaten 4 puzzels waarop nog 4 verschillende kaarten stonden afgebeeld. Op deze manier leren ze dat er verschillende soorten kaarten zijn die andere informatie aanbieden. Ook de legendes zijn steeds anders. Na het werken met kaarten moesten ze ‘syaansig en planaansig’ leren. Angelique en ik vonden het een goed idee om ook al het vooraanzicht aan te leren. Aan de hand van een fles waarop 3 pictogrammen bevestigd waren leerden de leerlingen het verschil kennen. 3 leerlingen kwamen naar voor om rond de fles te gaan staan en te beschrijven wat ze zagen. Dit hadden ze heel snel door. Net zoals de les van gisteren was deze les super verlopen. Het enigste minpunt was de hitte in de klas. Extreem warm! Zweten niet normaal. Buiten is het nu 35 graden en dat voel je!  



Morgen moeten we onze laatste les in graad 4 geven. Een wiskundeles over breuken. Deze hebben Angelique en ik al helemaal voorbereid. Alleen nog enkele materialen zoals: servieten, papieren bordjes en een taart moeten we nog gaan halen.

Hopelijk zal deze les even goed gaan als voorgaande! Ik hou jullie op de hoogte.
Op dit ogenblik is er een groot sportevenement op onze school. Vandaag spelen alle rugbyteams van de scholen uit de omgeving tegen elkaar.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten