dinsdag 22 april 2014

Klapmuts!





Wat een weekend! Ondanks we alleen zaten van donderdagavond tot maandagavond hebben we heel wat toffe dingen gedaan. Dankzij een leerkracht uit de Eversdal leerden we heel wat nieuwe mensen kennen en hadden we vervoer naar enkele leuke plekjes. Ze had immers donderdag het telefoonnummer van haar zoon gegeven.



Maandagavond moesten we opnieuw veranderen van gastgezin. Joepie! Richting de Eliots! Voor Angelique haar verjaardag waren we al eens op bezoek bij hen geweest, maar toch bleef het spannend! Zoals verwacht kregen we een zeer warme ontvangst. We aten nog een lekkere avondmaaltijd (met maïstaart hetgeen ik nog nooit gegeten had). Tijdens de maaltijd besprak Charlene hoe alles er de komende weken zal uitzien. Het was bijgevolg weer half één vooraleer we gingen slapen. Vier meisjes onder elkaar kunnen duidelijk moeilijk stoppen met praten.


Vandaag was het onze eerste dag in Klapmuts Primary. Het gebouw is nieuw, verzorgd en zeer modern. De kennismaking met de directeur was kort. Dit verliep in de personeelskamer in het bijzijn van alle andere leerkrachten. We moesten onszelf voorstellen en vervolgens terug gaan zitten. Bij het belsignaal werden we begeleid naar de bibliotheek. Arm lijkt de school helemaal niet wanneer je hier binnenstapt. In de bibliotheek zijn heel wat boeken te vinden die allemaal alfabetisch gerangschikt staan. De muren zijn beschilderd met mooie afbeeldingen en er zijn enkele laptops ter beschikking. De verantwoordelijke van de bibliotheek bracht ons naar de klassen waar we de komende 2 schoolweken les zullen geven. Voor mij gaat het om graad 4, klas 4C. Vanaf deze graad hebben de leerlingen geen vast klaslokaal en geen vaste leerkracht meer. Ze moeten om een bepaald vak te volgen steeds verlopen van klas naar klas. Ongeveer hetzelfde systeem zoals bij ons in de middelbare scholen. Wel is er steeds een klasverantwoordelijke. De klasverantwoordelijke van 4C is een zeer aangename, vrolijke en lieve man. Deze man heeft duidelijk een vrouwelijk kantje waardoor zijn lessen heel aangenaam zijn om bij te wonen. Niet dat het anders niet aangenaam zou zijn, maar het is gewoonweg leuk om hem zien les te geven. Eigenlijk was ik positief verrast door alle educatieve prenten die in de klas omhoog hingen. Hij vertelde vol trots dat hij deze allemaal zelf had gemaakt omdat hij het belangrijk vindt dat alles visueel wordt voorgesteld. 
 
Kindjes van graad 4C


De eerste les die ik bijwoonde was een les wiskunde over breuken. In deze school worden dezelfde handboeken gebruikt als in Eversdal. Qua tempo zal er waarschijnlijk weinig verschil zijn aangezien de lessen die ik in Eversdal in graad 4 heb gegeven ook hier al gegeven zijn.

Wel was de manier van lesgeven hier een beetje anders. Zoals eerder vermeld had de leerkracht heel wat educatieve platen op de muur hangen. Daar waren ook breukenplaatjes bij. Deze gebruikte hij tijdens deze les echter niet. Er werden heel wat oefeningen klassikaal aan bord gemaakt en vervolgens gingen de leerlingen individueel aan het werk. De rekenzwakke leerlingen kregen een ander werkblad. Observeren is leerrijk, maar ik maakte mezelf toch nuttig en hielp de leerlingen die vragen hadden. Ook de 2 rekenzwakke leerlingen hielp ik met het werkblad in te vullen. Op dit werkblad stonden enkele cirkels met daaronder de breuken op basis waarvan ze de cirkels moesten indelen.


Vooraleer ik van start ging vertelde de leerkracht mij hoe ik de leerlingen moest helpen. Aan een belangrijk onderdeel van breuken werd geen aandacht geschonken: alle delen moeten gelijk zijn. In deze school komt dit niet ter sprake. De leerlingen delen de cirkel in ongelijke delen en kleuren vervolgens het gevraagde aantal delen in. Dit weerhield mij niet om dit toch te vermelden bij de rekenzwakke leerlingen.

De volgende les die ik observeerde was een les Engels. Lezen op een correcte manier is voor de leerkracht zeer belangrijk. Hij leest zin per zin voor en laat deze steeds door alle kinderen tezamen 5x voorlezen. Hierdoor gaat veel tijd verloren en zien de leerlingen niet veel inhoud binnen een lesperiode. Morgen moet ik een les Engels geven over het weer. Deze les ga ik zo veel mogelijk trachten aan te passen aan mijn persoonlijk inzicht, maar toch zal ik de werkwijze van de leerkracht ook toepassen. De kinderen zijn het zo gewoon en de leerkracht vindt het uitermate belangrijk.


In mijn klas zitten 33 leerlingen. Dit valt best goed mee vond ik! Ik had van mensen gehoord dat er vaak 50 leerlingen per klas aanwezig zijn. De leerlingen leken braaf en vonden het zalig wanneer ze een oefening correct hadden opgelost. ‘Yes, yes, yes ik es reg’ zeiden ze dan.


De laatste les die ik heb bijgewoond, was een les in de bibliotheek… of wat je tenminste een les kan noemen. De kinderen kregen 2 slides te zien die ze moesten overschrijven. Tijdens het schrijven werden ze helemaal aan hun lot overgelaten. Op het einde van de les kwam de leerkracht even langs om de 2 slides voor te lezen en om de kinderen terug naar de klas toe te sturen.

 

Vanavond zal het lang werken worden. Duim morgen allemaal voor een goed verloop van mijn eerste les in Klapmuts!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten