woensdag 23 april 2014

The weather ... is getting cold.

2 super lieve meisjes uit mijn klas. Het linkse meisje is het meisje dat mij vandaag een hele reep chocolade wou geven.

Net zoals gisteren heb ik een leuke dag gehad in Klapmuts Primary. Hetgeen mijn medestudenten hier de voorbije weken hebben ervaren, heb ik zelf nog niet ondervonden.
Vandaag kwam een leerling te laat binnen in de klas tijdens de les Natuurwetenschappen (NW). De juf vroeg de reden hiervan en kreeg als antwoord dat haar papa op haar zus had geslagen omdat zij naar geld vroeg. Het leek alsof de leerkracht dit de normaalste zaak van de wereld vond en liet het kind gewoon plaats nemen. De leerkracht die NW geeft, is net terug na 4 maanden zwangerschapsverlof. Zij wist niet welke leerstof de leerlingen het laatst hadden gekregen waardoor ze nog wat moest zoeken wat ze kon geven. Na 30 minuten kregen de leerlingen uitleg over ‘vaste stowwe, vloeistowwe en gasse’. De inleiding gebeurde klassikaal en bestond louter uit het opsommen van enkele voorbeelden. Vervolgens ging de leerkracht aan de slag zoals de juf uit de bibliotheek, namelijk ze noteerde enkele begrippen die de leerlingen vervolgens moesten overschrijven. Om mij een beetje nuttig te maken stapte ik rond en controleerde op schrijffouten. De kinderen schrijven enorm traag, maar heel mooi… zelfs de jongens.
De les werd kort onderbroken omdat enkele leerlingen de klas moesten verlaten om eten te halen. De helft van het aantal leerlingen at zijn ‘rijstebrij’ in de klas op. Opvallend was dat enkele kinderen muizenhapjes namen terwijl anderen reuzenhappen namen.



LV, een les over muziekinstrumenten, werd door dezelfde leerkracht gegeven als deze van NW. Ze gebruikte voor deze les gewoon dezelfde werkmethode als bij NW. Op het einde was er een luisteropdracht over een leeuw. Dit gebeurde aan de hand van een CD. Ikzelf zat vooraan in de klas om te observeren en verstond van de opname helemaal niets door het te lage geluidsvolume. Gelukkig merkte de leerkracht dit zelf op na 2x luisteren en las vervolgens de tekst voor. Morgen geef ikzelf de volgende les LV. Hiervoor zal ik muziekfragmenten gebruiken en eventueel enkele muziekinstrumenten nabootsen met mijn stem (toonhoogte en melodieën).
Wiskunde wordt steeds gegeven door de klasverantwoordelijke. De leerlingen kregen vandaag een herhalingsoefening op een blaadje met hierop 10 maaltafels. Deze oefening moesten ze als test invullen. Twee leerlingen (nochtans niet de rekenzwakke) hadden alles fout. Sommigen hadden alles juist! Vandaag werd met een nieuw onderwerp gestart: centimeters en  millimeters bepalen en tekenen. De inleiding vond ik zinvol. De oefeningen werden eerst op het bord geschreven en de leerlingen konden vervolgens aan de slag gaan. Elke leerling beschikt over een lat omdat de leerkracht er voor hen steeds één meebrengt. Op de ene zijde staan de centimeters en op de andere de millimeters. Wanneer ze iets in cm moeten tekenen, gebruiken ze de ene zijde en voor mm de andere… Ze kunnen het verband tussen cm en mm volgens mij nog niet leggen. In het begin hielp ik net zoals gisteren de rekenzwakke leerlingen. Eigenlijk hadden deze leerlingen gewoon een duidelijkere instructie nodig die bovendien meerdere malen herhaald en voorgedaan moest worden. Eenmaal ze het begrepen hadden, waren ze ermee weg. Een probleem dat ik bij verschillende leerlingen vaststelde, was dat ze begonnen te meten vanaf 1cm… Een lijn van 8cm was zo dus slechts 7cm. Uiteindelijk heb ik bij veel leerlingen extra uitleg moeten geven. Ik heb dan aan de leerkracht gevraagd of ik de werkschriften mocht verbeteren. De kinderen hadden het na mijn extra uitleg duidelijk beter onder de knie! Hier en daar maakten enkele kinderen nog wel fouten, maar de meesten hadden bijna alles juist! Ik had enkele toffe stickers meegebracht om op het einde van de les de kinderen te kunnen belonen met bv. een lachende smiley.

Na deze les was het aan mij om de eerste keer les te geven in Klapmuts. Deze les verliep enthousiaster dan ik had verwacht. Ik ben nieuw en de kinderen zijn niet zoveel interactie gewoon, maar dit was niet te merken. Als inleiding gebruikte ik een voeldoos met materialen erin die herkenbaar zijn voor een bepaalde weersomstandigheid bv. een sjaal, een teenslipper, wanten, een regenjas,… Ze kregen telkens als opdracht om deze kledingstukken aan te trekken en om te vertellen of ze het warm of koud hadden. Daarna volgde ‘The Weathersong’. Hiervan had ik gisteren de lyrics gekregen maar geen melodie. Ik moest dus zelf iets verzinnen wat geen makkie was voor een ‘zangtalent’ zoals ik.
Uiteindelijk had ik gekozen voor een soort ‘kampvuur’ lied en om in de handen te klappen. Ik zong de zin eerst voor en de leerlingen moesten die vervolgens herhalen. Het is een machtig gevoel als 32 kinderen samen zingen en plezier maken. Wel zag ik enkele leerlingen kijken en sukkelen met het in de handen en op de benen klappen. Maar het was een plezant bewegingstussendoortje. De nieuwe woorden leerden ze aan op ongeveer dezelfde manier zoals de leerkracht het altijd doet. Ik zei het woord voor en de leerlingen herhaalden. Het grote verschil was wel dat bij elk woord de leerlingen een gevoel moesten plaatsen en dit moesten uitdrukken door intonatie en met bewegingen. Tenslotte moesten de leerlingen het werkblad invullen.
De laatste les van de dag was een les SW: de geschiedenis over het leiderschap van Nelson Mandela. De les werd ingeleid aan de hand van een voorbeeld van een slechte leider. ”Een slechte leider is bijvoorbeeld iemand die zijn werknemers of zijn vrouw slaat.” Hierbij maakte de leerkracht enkele bewegingen wat de leerlingen hilarisch vonden. Eigenlijk vond ik dit echt een moment om stil te staan bij het feit dat heel wat kinderen dit regelmatig zelf meemaken. Natuurlijk kwam ook de apartheid ter sprake. Als enige blanke in het klaslokaal vond ik dit even ongemakkelijk, maar de leerkracht loste dit goed op door te zeggen dat ik meer dan welkom ben.
Vandaag had een leerling een groot stuk chocolade voor mij en de leerkracht mee. Ook had eerder vandaag een ander meisje mij enkele snoepjes aangeboden. De leerkracht accepteert dit allemaal wat het voor mij moeilijk maakt om dit zelf niet aan te nemen. Dit geeft me een dubbel gevoel!
Zoals eerder vermeld, geef ik morgen een les over muziekinstrumenten. Vrijdag geef ik 2 lessen: wiskunde en NW.
Daarnet was ik even in paniek! We waren naar de winkel gegaan en hadden heel wat goed gevulde zakken die we met ons 4 moesten dragen. Mijn zak had ik bovenop mijn voeldoos geplaatst om zo alles in 1 keer mee te kunnen nemen. Duidelijk geen goed idee! De handvaten van de voeldoos braken af en boenkpatat de plastieken doos vol met ‘goeders’ viel vlak op mijn teen. Enorm veel pijn deed dit! Gelukkig staat hij niet krommer dan hij voordien al stond en is hij nog steeds beweegbaar. Nu kunnen Leentje, Melissa en ik onze goede voornemens toch nog waar maken en gaan hardlopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten