07u45 de bel gaat! De leerlingen van graad 4 komen zonder
begeleiding de klas binnen en wachten naast hun bank tot de leerkracht arriveert
en zegt dat ze moeten neerzitten. Net zoals gisteren werd een tekst voorgelezen
en vervolgens een gebed gebeden door een leerling. Het gebed is eigenlijk een
soort bedanking aan God voor alles wat de leerlingen hebben, kunnen doen,…
De leerlingen moesten leren schatten. ‘Voor een keer mogen er foute antwoorden in het werkboek staan.’ zei de leerkracht. Waarop een leerling antwoordde: ‘Ik ga juiste fouten geven.’.
Tututututu, de luidspreker onderbrak de les. De leerkracht kreeg
als opdracht na te gaan welke leerlingen niet over internet beschikken thuis. 1
leerling stak zijn hand op. Ik weet niet waarom, maar ik had een beetje
compassie dat hij als enigste zijn hand in de lucht moest steken. Zeker wanneer
hij rond keek en zag dat hij de enigste was.
Na de les wiskunde volgde een les Afrikaans. De les werd
vervangen door een luistertoets. 2x werd de tekst voorgelezen door de leerkracht.
Dit gebeurde op een zeer traag tempo, met veel intonatie en bijpassende
gebaren. Op deze manier werd de tekst visueel gemaakt en onthouden de leerlingen
beter wat er gezegd is. Tijdens het invullen van de toets (45 minuten) was de
leerkracht even weg om de enquête rond het internetgebruik in andere klassen af
te nemen. Ik moest dus toezicht houden tijdens het maken van de toets. Super
leuk! In sommige leerlingen herkende ik mezelf toen ik jong was. De leerlingen
zitten per 2 op een bank en moeten een houten paneel tussen beide plaatsen
zodat ze niet bij elkaar kunnen afkijken. Wat deden sommige leerlingen:
achteruit leunen, het hoofd stil houden en alleen met de ogen naar de andere
zijn papier kijken; zich uitrekken; doen alsof ze dromen en eigenlijk op het
papier van de leerling schuin voor hen proberen kijken;… Herkenbaar was ook dat
enkele leerlingen hun arm op de ingevulde vragen legde als ik passeerde omdat
zij niet zeker waren van hun antwoord. Na de toets mochten de leerlingen hun
meegebracht eten opeten in de klas. Of wat je eten kan noemen… chips, spekken,
lolly’s, popcorn, muffins,… Niemand had een stuk fruit mee. De kinderen zijn
nog klein maar eten kunnen ze. Het is niet dat de ene leerling sandwishen eet
en de andere chips. Neen, 1 leerling eet eerst een muffin, dan een sandwish en
vervolgens een lolly.
In Angelique haar klas zit een Afrikaanse student die hier
ook stage loopt. Het eerste lesuur moest zij les geven rond gevoelens. Ik had
deze les eigenlijk ook graag bijgewoond, maar ik vond het onbeleefd mijn leerkracht zijn les te
onderbreken. Achteraf hoorde ik dat de studente de nodige papieren om haar voor
te bereiden in school was vergeten. De les zelf viel mee, maar is zo te horen
op een ander niveau dan wij les geven. Zij moest nog enkele werkblaadjes
knippen en las alles af uit de werkbundel. Duidelijk niet goed voorbereid denk
ik dan. Wat ik niet begrijp is dat zij deze morgen totaal geen stress had. Toen
ik haar vroeg hoe zij haar voelde antwoordde zij: ‘Lekker, zeker geen stress’. Persoonlijk
zou ik geen oog toe doen en rondrennen zoals ‘een kieken zonder kop’.
Nu gaan Angelique en ik nog werken aan de lessen en straks
op gesprek bij meneer Cobus voor ons project. Na school gaan we inkopen doen
voor ons project in de knutselwinkel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten