dinsdag 15 april 2014

'Bonjour juffrou'

Vanochtend werd ik door de leerlingen van graad 5 begroet met de woorden 'Bonjour juffrou'.
Het was duidelijk dat ze wilden bewijzen dat ze heel wat woorden van gisteren hadden onthouden.


De les wiskunde 'Equivalente breuken' is goed verlopen. Tijdens het observeren had ik opgemerkt dat de leerlingen al heel goed met breuken konden werken. De quiz en inleiding verliepen hierdoor zeer vlot. Tijdens de quiz kwamen enkele leerlingen vooraan in de klas zitten (op de grond). Dit vond ik zeer raar maar juf Rina vertelde mij dat ze anders het bord niet goed konden zien. Net zoals in graad 4 hadden Angelique en ik ervoor gekozen een breuk op bordjes te laten inkleuren met blaasstiften. Het verschil was dat de leerlingen uit graad 5 de bordjes in 4 en 8 gelijke delen moesten verdelen. Opvallend was dat de kinderen van graad 4 beter luisterden dan de leerlingen van graad 5. Ondanks zij een jaar ouder zijn, bleven sommige leerlingen verder blazen nadat ze klaar waren. Na enkele klassikale oefeningen aan bord met breukmagneten, mochten de leerlingen individueel werken. Gelukkig hadden we nog een extra werkblad voorzien voor de snelle werkers. Terwijl de leerlingen aan het werk waren, stapte ik rond en verbeterde ik hier en daar al eens een oefening. Op deze manier merken de leerlingen dat het belangrijk is dat ze goed nadenken en niet vlug vlug iets invullen. Op het einde van de les kreeg ik van verschillende leerlingen te horen dat ze het een leuke les vonden! Ik was blij dit te horen, want ik had me tijdens deze les toch eens moeten kwaad maken. Ik had al 2 maal gevraagd de bordjes in de bank te steken, om prutsen te vermijden, en bij 1 leerlinge lag het bordje nog steeds op de bank. Ik vertelde haar dat ik niet tevreden was en vroeg haar wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn. Hierop wist zij het antwoord niet, wat liet merken dat ze helemaal niet geluisterd had. Maar de leerlingen vonden het een leuke les en ze begrepen alles. Dit zijn toch 2 zaken waaraan een goede les moet voldoen. De beoordeling van de juf was in ieder geval super!
Na de les hebben Angelique en ik verder gewerkt aan de materialen voor overmorgen: 60 vlagjes gemaakt, pijltjes, de affiche afgedrukt, slingers gemaakt,... Ook hebben we enkele afspraken gemaakt met het personeel van de school i.v.m. de keuken die we morgen mogen gebruiken.

Op school is een pleintje/ontspanningsplekje waar Angelique en ik soms gaan zitten. De vrouwelijke leerkrachten zijn hier nooit te zien, de mannen daarentegen elke pauze. Vandaag vertelden we dat we het Atomium aan het nabouwen zijn. Aan de hand van een prent konden we ons plan verduidelijken. 'Dit sal moeilik wees.' wisten ze ons allemaal te vertellen. Waarop ons antwoord was: 'Julle onderskat die Belgische vroue!'. Maar diep van binnen weten we dat we straks nog zullen sukkelen.
Ik ben benieuwd! De leerkrachten gaan in ieder geval al voor ons duimen.
De foto's van de constructie zullen vandaag of morgen op mijn blog verschijnen. Hier alvast een voorbeeld van onze Belgische hoedjes!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten