woensdag 9 april 2014

Afrikaanse lessen is 'lekker'


Slecht geslapen deze nacht! Nochtans ben ik zoals alle andere schooldagen niet te laat in bed gekropen. Snel snel klaar maken en richting school. Voor de pauze hebben Angelique en ik onze les Afrikaans nog eens herhaald en samen met Cobus onze plannen voor volgende week donderdag besproken. Het nakijken duurde tot 10 minuten voor de pauze. Tijdens deze 10 minuten heb ik de klusjesvrouw nog een beetje geholpen met de koffietassen, bordjes en lepeltjes klaar te zetten voor de leerkrachten.


Streeesss de pauze is gedaan! Ondanks we goed voorbereid waren had ik toch een beetje  schrik. Dit omdat enkele moeilijke begrippen aan bod kwamen die ik moest uitleggen in het Afrikaans bv. Koude front. Tijdens de pauze had ik mijn powerpoint en materialen al klaar gezet. De eerste fase van de les met de weersgeluiden en het uitbeelden was een voltreffer. De leerlingen vonden dit duidelijk zeer aangenaam. Wanneer ik aan hen vertelde dat zij die weerstoestanden moesten uitbeelden, keken ze wel een beetje raar naar mij. Maar eenmaal ze bezig waren verliep dit zeer vlot en verschenen er vele lachende gezichten in de klas. Aangezien ze dit zo leuk vonden, heb ik ook in fase 2 iets laten uitbeelden. Aan de hand van een weerkaart moesten ze zeggen of het weer geschikt was om te gaan varen of niet. Op dat moment veranderden ze in een zeilboot. Met de handen in de lucht zwierden ze van links naar rechts en omgekeerd. Op de weerkaart waren verschillende plaatsnamen met bijhorende weersbepaling aangeduid. Zodat alle leerlingen steeds goed konden volgen, liet ik hen met de vinger aanduiden voor welke plaats we het weer gingen bepalen. Ook kwam er steeds een leerling aan bord. Tijdens klappen van de woorddelen waren de kinderen heel erg enthousiast. Ze deden super goed mee, maar na het derde woord had ik ze aan de afspraken moeten herinneren.

Bij laag drukgebied klapten we met een zeer lage en boze stem (bij laag drukgebied is het immers vaak slecht weer), bij koude front moesten de kinderen rillen,…


In het midden van mijn les kwam opeens de mevrouw van de bibliotheek binnen gestapt om foto’s te maken. Mijn leerkracht was op dat moment net afwezig dus dit was het perfecte moment dat de kinderen eens zot zouden beginnen doen. Maar dit deden ze niet. Ze lachen en babbelen hier zelden tussendoor de les. Daarmee vind ik het uitermate belangrijk dat je als leerkracht de lessen zo aangenaam en plezant mogelijk maakt. Het geeft een enorme goed gevoel als de leerlingen iets bij leren en plezier beleven tegelijk.


Morgen moet ik SW geven. Tijdens deze les hebben we ook geprobeerd een grote variatie aan werkvormen te gebruiken. Ik denk dat de uitvoering van deze les ‘lekker’ zal verlopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten