Vandaag heb ik geobserveerd in graad 5 bij juffrouw Rina.
Leuke vrouw is zij! Haar manier van aanpak in de klas is, net zoals bij meester
Anton uit graad 4, goed! Net zoals vele leerkrachten in België doen, laat zij
de kinderen hun boekentas leegmaken en vervolgens in de gang zetten. Op deze
manier is er meer bewegingsplaats en lijkt de klas netter. Een leerkracht kan
zo de kinderen veel gemakkelijker individueel helpen en tussentijds nakijken
zonder struikelgevaar. Juf Rina gebruikt heel wat beloningssystemen. Op het einde
van een oefening gaan alle leerlingen die geen enkele fout gemaakt hebben recht
staan. De juf telt hoeveel leerlingen per rij recht staan. Wanneer iemand uit
de rij zich niet gedraagt, kan er van die rij een punt wegvallen.
Iets van de eerste zaken die de juf aan mij vroeg, was of ik
de les over breuken ook bij haar in de klas wou geven. Ze had gehoord dat dit
een super leuke les was. Na de les wiskunde en een luistertoets vroeg ze of ik
een les Frans wou geven. Waarschijnlijk had meester Anton verteld dat ik bij
hem in de klas de leerlingen enkele woorden Frans had aangeleerd. Snel maakte
ik een PowerPoint en gaf vervolgens een dikke 30 minuten Franse les. Na de
pauze moest ik dit ook in een andere klas van graad 5 doen. In beide klassen
kende een meisje het woord bonjour. Wat waren de kinderen uit beide klassen enthousiast.
Blijkbaar hadden de leerlingen tijdens dit half uurtje veel onthouden want tijdens de pauze kwamen
er verschillende leerlingen ‘bonjour’ zeggen.
Het project komt dichterbij! Dit weekend hebben we alle
bollen van het Atomium geverfd, vlagjes gemaakt, sjablonen voor de hoeden,… We
hadden de bollen nog buiten laten liggen zodat ze tegen morgen helemaal droog
zouden zijn. Aaahhh !! Verschrikkelijke ontdekking daarnet! Door de wind zijn
de bollen van de tafel gerold en Coco, de hond, heeft zich duidelijk geamuseerd
vandaag. Het zullen nog late avonden worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten